31. januar, dan brez cigarete

Različne zdravstvene organizacije po svetu poskušajo z obeležitvijo dneva brez cigarete spodbuditi posameznike, da prenehajo s kajenjem. V Sloveniji zaradi kajenja umre 3000 ljudi na leto, to je 8 ljudi na dan. Če kadiš in si kdaj poskušal_a nehati ali pa se enostavno ne odločiš, ti v tem članku ponujamo nekaj nasvetov, ki bi ti lahko pomagali.

 

 

Začni s pozitivnim pristopom. Tudi če si že poskusil_a in ti ni uspelo, si ne misli, da tudi tokrat ne zmoreš. Raje kritično poglej na situacijo in ugotovi, kaj ti je že uspelo in kaj moraš še izboljšati.

 

 

Naredi načrt, kako boš prenehal_a kaditi. Kajenje je lahko močno zakoreninjena navada. Pri navadah je tako, da jih spodbujajo razni sprožilci, kot so prostori, v katerih si navajen kaditi, aktivnosti, ki jih povezuješ s prižigom cigarete … Če vedno kadiš takoj po obroku, namesto cigarete v roke vzemi krpo in pospravi za sabo. Tako se boš zamotil_a in lažje preživel_a dlje časa brez cigarete. Ko načrtuješ prenehanje kajenja, si zadajaj realne cilje, ki pa jih tudi ne sme biti preveč. Ugotovi, ali ti bolj pristoji postopno odnehanje ali pa potrebuješ rez, ki popolnoma prepove uporabo.

 

 

Nekatera hrana in pijača spremeni okus cigaretnega dima. Na koncu obroka (predvsem če kajenje povezuješ s končanjem obroka, malico …) ali pa ko si zaželiš cigarete, pojej sir, sadje ali pa zelenjavo. Vsa ta živila slabšajo okus cigaretnega dima zaradi vpliva, ki ga imajo na naše brbončice. Tako boš cigaretni dim asociiral_a z neprijetnim okusom in tako zmanjšal_a zasvojljiv občutek, ki ti ga drugače da cigareta. Podobne učinke imajo pijače, kot sta voda in sok.

 

 

Če ti ne uspe s temi prijemi, obstaja tudi bolj direktna pomoč. V Sloveniji lahko poiščeš pomoč pri raznih službah, ki se ukvarjajo z odvajanjem od kajenja. Ponudijo ti lahko tudi nikotinsko terapijo za lažji prehod. Ne glede na to, za kakšno obliko prenehanja kajenja se odločiš, si zadaj jasne cilje in razloge, zakaj želiš prenehati, saj boš le tako zares občutil_a pomembnost in moč v svojih rokah.

 

 

Nekaj uporabnih virov:

 

NIJZ: https://www.nijz.si/sl/podrocja-dela/moj-zivljenjski-slog/kajenje

 

 

NIJZ-jev brezplačni svetovalni telefon 080 27 77 deluje vsak dan, tudi med vikendi in prazniki, med 7. in 10. uro ter med 17. in 20. uro.

 

 

Seznama zdravstveno-vzgojnih centrov in Centrov za krepitev zdravja, kjer ponujajo brezplačne in plačljive programe za opuščanje kajenja: https://nijz.si/files/uploaded/seznam_zvc.pdf

 

 

 

Katja Žinger

Odbor za socialo in zdravstvo Zveze ŠKIS

Sledite nam na Instagramu @ZVEZA_SKISin Facebooku @ZVEZA.SKIS