
ZGLED daleč najbolj učinkovita metoda vzgoje
V članku naslavljamo tematiko grajenja varnih odnosov v družini. Naslov Tam, kjer sem doma se lahko nadaljuje tudi v tok asociacij vezanih na zaključevanje stavka in sicer: Tam, kjer sem doma je varno, je prijetno, je ljubeče, je toplo, je veselo …
Zato vam ponujamo nekaj nasvetov, ki jih lahko vzamete kot vodilo pri grajenju varnih odnosov. Prvi del se veže na znanja, ki spodbujajo zapisana vedenja. Drugi del pa se nasloni na pomembnost dejanj, ki majo močan vpliv na razvoj otroka.
Pri vzgoji, naj se starša naslonita na naslednja znanja:
- vse, kar čuti mati (veselje, radost, strah, stisko…), vpliva na psihofizično zdravje malčka. Slednji iz okolja v prvih letih življenja absorbira čustva in ne besed, zato je pomembno, da starša izkazujeta ljubeč odnos in morebitna nesoglasja rešujeta z umirjenimi pogovori. Tako otroku ustvarimo absolutno varno okolje, kar ga naredi zadovoljnega, umirjenega in srečnega;
- skušamo razbrati otrokove resnične potrebe – žeja, lakota, objem, mir, spanec… – in se mu posvetimo, ko si želi naše pozornosti, ga ne budimo sredi počitka, ker je »ura za obrok«, ga ne silimo s hrano, ker se nam zdi, da je pojedel premalo … Zaupajmo vase in v znanje, ki nam ga daje naša intuicija.
- otroka do 2 let ne moremo »razvaditi« z ljubeznijo, saj otrok šele v 3. letu starosti razume, da sta z materjo dve in ne ena in ista oseba. Zato je prav, da se odzovemo na vsak njegov klic, ker nas kliče takrat, ko se ne počuti vredu ( klic se prevede v potrebo po bližini, hrani, varnosti, spanju …)
- otroka prvih nekaj let življenja ne kaznujmo, saj ne razume razlage o napačnem dejanju in sankcijo razume, kot da ga ne maramo. Tudi v kasnejšem obdobju je vedno najbolj pomembno to, da otroku razložimo, kaj je naredil narobe in vedno pojasnimo, da njegovega dejanja ne odobravamo, njega pa zaradi napačnega dejanja nimamo nič manj radi. Kaznovanje naj se v nadaljnjih letih razvoja osredotoči na posamezno napačno vedenje, npr. »Metanje peska ni vredu, saj lahko poškoduje učke. Raje poglejva, kaj lahko iz peska ustvariva, mogoče grad?« Pohvala pa naj se veže na osebnostno lastnost, npr. »Vidim, da si se ob delu zelo potrudila, zelo si bila vztrajna.«
Kaj vse sporočimo z dejanji pozornosti, naklonjenosti, ljubeznivosti?
Malemu otroku damo vedeti, čutiti, da:
- je zaželen in da pripada družini
- ga imata rada in mu želita samo najboljše,
- je starševa želja, da je srečen in mu bosta vedno stala ob strani – ko mu bo lepo in tudi, ko mu bo težko
Naj bo tam, kjer smo doma varno, ljubeče, iskreno in spoštljivo.